Printed From:


Har du diabetes? Sköt om dina fötter!

Nedsatt känsel i fötterna är vanligt

Personer som har haft diabetes länge har ofta nedsatt känsel i fötterna. Ofta är också blodcirkulationen försämrad. Det är viktigt att vara medveten om att man har nedsatt känsel och cirkulationsproblem, eftersom man då löper större risk för fotsår. Be din läkare kontrollera din känslighet vid nästa besök om du känner dig osäker. Vid nedsatt känsel finns det risk att du trampar på något vasst eller får in grus i skon utan att märka det.

Individer som har diabetes och någon form av fotproblem bör regelbundet behandlas av fotvårdsterapeut med vana vid diabetespatienter. Fötterna bör undersökas minst en gång om året av läkare eller diabetessjuksköterska. Förutom allmän inspektion ska fotpulsar och känsel kontrolleras.

Om det trots allt uppkommer ett sår ska det så snart som möjligt bedömas på diabetesfotmottagningen på sjukhuset och inte behandlas enbart av distriktsläkare eller distriktssköterska. För att förbättra cirkulationen i foten kan det bli aktuellt med kärlkirurgisk behandling/operation. Foten behöver dessutom ofta avlastas för att såret ska kunna läka och för detta finns det speciella hjälpmedel. Via diabetesfotmottagningen kan vårdtagaren också få hjälp med specialskor och/eller andra hjälpmedel.

Barn med diabetes...

...har friska fötter och behöver ingen speciell fotvård. Det räcker med vanlig hygien. Ett fotbad kan kännas skönt för trötta, friska fötter och det finns inga restriktioner för barn och ungdomar med diabetes.

Ta hand om dina fötter!

  • Inspektera dina fötter varje dag. Titta efter sår, sprickor, rodnader eller andra förändringar.
  • Tvätta dina fötter ofta. Var noga med att torka torrt mellan tårna.
  • Ta ett fotbad då och då. Sätt fötterna i blöt en kort stund i 34-36 grader varmt vatten. Använd termometer; vattnet får inte vara för varmt.
  • Använd mjukgörande kräm vid torr hud. Undvik att smörja mellan tårna.
  • Klipp naglarna ofta och rakt. Om det är svårt, anlita en fotvårdsterapeut.
  • Byt strumpor varje dag. Använd strumpor i bomull eller ull utan skavande sömmar och hårda resår.
  • Gå inte barfota. Använd bekväma inneskor.
  • Använd skor med bra passform. Vänd skorna upp och ner och töm ut eventuellt grus eller främmande föremål innan du tar på skorna.
  • Värm aldrig fötterna på heta föremål.
Senast uppdaterad: 2019-03-18