Printed From:


Kolhydrater

Kolhydrater har länge varit ett hett diskussionsämne i media. Vissa påstår att kolhydratfattig kost i kombination med mycket fett är bäst för diabetiker. Andra säger att kolhydrater är viktiga för kroppen och hjälper till att hålla blodsockret stabilt och jämnt. Studier inom kostvetenskap är ju svåra att utföra, men ur ett individuellt perspektiv är det viktigt att prova sig fram till den kostkombination som fungerar bäst och som samtidigt är hälsosam.

Man ska dock aldrig sträva efter att helt ta bort kolhydrater ur kosten, eftersom kolhydrater innehåller livsviktiga byggstenar för kroppen.

Det finns olika sorter kolhydrater:

  • Sockerarter (druvsocker, rörsocker, fruktsocker o s v) Dessa höjer blodsockret snabbast och mest.
  • Stärkelser finns i potatis och pasta, och de höjer blodsockret medelmycket.
  • Kostfibrer (finns i spannmål, frukt och rotgrönsaker) höjer blodsockret minst.

De rekommendationer vi idag har är att ca en tredjedel av kalorierna i födan bör komma från sammansatta kolhydrater. Det bästa är att välja kolhydrater som höjer blodsockret så lite som möjligt, och undvika sockerarter som höjer blodsockret snabbt.

Glykemiskt Index (GI)

Ordet betyder, precis som det antyder, hur mycket blodsockret höjs vid intag av olika sorters kolhydrater. Lågt GI innebär en långsam blodsockerstegring (långsamma kolhydrater) och högt GI (snabba kolhydrater) betyder snabb blodsockerstegring. En del studier föreslår att diabetiker borde tänka på att äta mat med både lågt GI och högt fiberinnehåll för att ha så gynnsamma blodsockernivåer som möjligt. GI säger dock inget om mängden livsmedel man äter.

Senast uppdaterad: 2019-03-18