Printed From:


Fetter

Fetterna är också livsviktiga byggstenar för kroppen i måttlig mängd, men ett överintag gör att energiintaget kan bli för stort, vilket kan leda till viktuppgång. Intag av måttliga mängder fett höjer inte blodsockret, men högt intag kan öka insulinresistensen. Även fetterna har varit i fokus vad gäller den allmänna debatten om kosten, och studier pågår för att kanske modifiera de rekommendationer vi idag har. Hursomhelst är det bra att inte äta alltför mycket fett, och helst välja fleromättat eller enkelomättat fett framför mättat fett.

Fleromättade fetter

Måttligt intag av dessa fetter, som finns i vegetabiliskt fett och fet fisk kan bidra till att det ”onda” LDL-kolesterolet minskar. Omega-3-fettsyror (i måttlig mängd) som finns i fet fisk har i vissa studier visats vara gynnsamma ur hjärt- och kärlsjukdomsperspektiv.

Enkelomättade fetter

Dessa fetter finns i nötter, avokado, raps- och olivolja. Äter man måttliga mängder kan även dessa fetter vara gynnsamma ur hjärt- och kärlhänseende.

Mättade fetter

Dessa fetter kommer i huvudsak från mejeriprodukter (bland annat ost och grädde) samt fettranden i köttprodukter (gris, nötkött, korv, feta charkuteriprodukter), choklad, äggula och kokos. Äter man alltför mycket sådant fett ökar det ”onda” LDL-kolesterolet, vilket kan bidra till utveckling av hjärt- och kärlsjukdom.

Senast uppdaterad: 2019-03-18