Printed From:


Kost och diabetes - generella riktlinjer

Den viktigaste grunden för all kostbehandling vid diabetes är ett regelbundet matintag. Det är det bästa sättet att hålla blodsockret på en så jämn nivå som möjligt. För många innebär dessa regelbundna måltider att de faktiskt går ner i vikt, om de behöver det. Orsaken är att sötsuget minskar när man håller sitt blodsocker på en jämnare nivå.

Regelbundna och många små måltider

Förutom regelbundna måltider är det bättre med många små måltider under en dag, än få och stora. Äter man mycket och sällan svänger blodsockret mer. Det är dessutom lättare att äta både större portioner och av sämre kvalitet eftersom man blir så hungrig att man nästan äter ”vad som helst” istället för att stå fast vid tidigare planering.

Rekommendationen är 5-6 måltider per dag:

  • Frukost (huvudmåltid)
  • Mellanmål
  • Lunch (huvudmåltid)
  • Mellanmål
  • Middag (huvudmål)
  • Kvällsmål

Även om mellanmålet ”bara” blir en frukt eller en fullkornsskorpa är det viktigt att kroppen lär sig att den snart får mat igen. Då minskar sötsuget, blodsockernivåerna svänger mindre och diabetesbehandlingen blir bättre, och behandlingsmålen blir lättare att uppnå.

Det är alltså viktigt att aldrig hoppa över en måltid!

Senast uppdaterad: 2019-03-18